تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۹۱۵
کد خبر: ۱۵۹۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی دفتر کرمان مطرح کرد

لبیک شرکت مس به شعار حمایت از کالای ایرانی

می متالز - وحید سلطانی گفت: برخی از تولیدکنندگان داخلی در زمینه ساخت و تأمین نیازهای شرکت مس با مشکلاتی مواجه‌اند که تلاش کردیم این مشکلات را از پیشِ پای آن‌ها برداریم. با توجه به حجم پروژه‌های در دست اقدام شرکت مس در زمینه بومی‌سازی اتفاق بزرگی خواهد افتاد.
لبیک شرکت مس به شعار حمایت از کالای ایرانی

به گزارش می متالز، شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی به‌عنوان کارگزار شرکت ملی صنایع مس ایران که در رأس جبهه زنجیره تأمین این شرکت قرار گرفته و وظیفه تأمین و تدارکات این شرکت و توانمندسازی سازندگان داخلی را برعهده دارد امسال در ششمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی با دو طرح مهم در زمینه حمایت از بومی‌سازی، شرکت کرد. این دو طرح معرفی سامانه بومی‌سازی و به صحنه آوردن اعضای کمیته رفع موانع تولید و ایجاد زمینه مشارکت سرمایه‌گذار استان کرمان بودند.

مدیر شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی دفتر کرمان درباره این طرح‌ها گفت: تولیدکنندگان داخلی در زمینه ساخت و تأمین نیازهای شرکت مس با مشکلاتی مواجه‌اند که ما به عنوان کارگزار تأمین و تدارکات شرکت ملی صنایع مس ایران تلاش کردیم این مشکلات را از پیشِ پای آن‌ها برداریم و با توجه به حجم پروژه‌های در دست اقدام شرکت مس، قطعاً  در زمینه بومی‌سازی اتفاق بزرگی خواهد افتاد که نشان می‌دهد شرکت مس به شعار حمایت از کالای ایرانی لبیک گفته است.

«وحید سلطانی» با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی استان گفت: بخشی از این مشکلات ناشی از آن است که در استان کرمان بازرگانی قوی‌ای برای تأمین مواد اولیه وجود ندارد. از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان توان پرداخت مالیات‌های تعیین شده را ندارند و از همین رو با اداراتی نظیر دارایی و بیمه با چالش مواجه می‌شوند. به علاوه در بخش حمایت از ایده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز سرمایه‌گذاری اندک است.

او ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی از ما درخواست کردند به عنوان کارگزار شرکت مس در تأمین و تدارکات از آن‌ها حمایت کنیم و در زمینه چالش‌هایی که با ادارات مربوطه داشتند تسهیل‌گری انجام دهیم. همچنین درخواست آن‌ها این بود تا پیوندی بین سرمایه‌گذار و صاحب ایده ایجاد شود.

سلطانی افزود: از همین رو همکاری‌ای با اداره دارایی، اتاق بازرگانی کرمان، اداره صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت شهرک‌های صنعتی شکل گرفت؛ به این شکل که تحت عنوان کنسرسیوم پیمان‌کاران فرعی یک شبکه تعریف شد تا ذیل این شبکه بتوانیم هم حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان داشته باشیم و هم به شکلی فرآیند تولید را ساماندهی کنیم که توان کارگاه‌ها برای تولید یک قطعه یا تجهیز تجمیع شود.

مدیر شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی دفتر کرمان تصریح کرد: پیمان‌کاران فرعی طرحی است که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با همکاری اتاق بازرگانی طراحی کرده است. این طرح درواقع زنجیره‌ای از تولید است که از طریق تعریف و ایجاد شبکه‌ای ارتباطی بین کارگاه‌ها و سازندگان، پروژه‌های اجرایی و تجهیزات مورد نیاز صنایع بزرگ بالاخص شرکت ملی صنایع مس ایران را در یک نظام  سازماندهی می کند.

او ادامه داد: ششمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی نیز فرصتی را در اختیار ما قرار داد تا با پاسخگویی ادارات مربوطه به سازندگان، مشکلات آن‌ها به بهترین شکل ممکن حل شود. به یمن حضور مسئولان و اعضای کمیته رفع موانع تولید و ایجاد زمینه مشارکت سرمایه‌گذار، تولیدکنندگان و سازندگان توانستند در جریان این نمایشگاه مشکلات خود را بیان و پاسخ آن را بگیرند.

سلطانی تأکید کرد: استان کرمان در نقطه‌ای از کشور واقع شده است که تأمین قطعات در آن با قیمت بالایی انجام می‌گیرد و بنابراین باید با فراهم آوردن برخی تسهیلات، ایجاد برخی از معافیت‌ها و تأمین برخی نیازها مثل مواد اولیه و انرژی، از تولیدکنندگان طوری حمایت کنیم که آن‌ها بتوانند تولید اقتصادی و به قیمتی داشته باشند. امیدواریم با پاسخگویی ادارات مربوطه و تجمیع ظرفیت‌ها تأمین قطعات و تجهیزات داخل استان کرمان اتفاق بیفتد.

او افزود: اتفاق خوب دیگری که در این زمینه افتاده این است که اعضای هیأت‌مدیره جدید شرکت مس به‌ویژه آقایان مهندس بنی‌اسدی‌راد به عنوان عضو و مدیرعامل شرکت مس و مهندس محمدی، عضو هیأت‌مدیره بر اهمیت بومی‌سازی در پروژه‌های شرکت مس مانند اسید و کارخانجات تغلیظ درآلو و دره‌زار بسیار تأکید دارند و به همین دلیل بودجه تأمین قطعات و تجهیزات این پروژه‌ها تخصیص داده شده است.

مدیر شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی دفتر کرمان همچنین درباره سامانه بومی‌سازی گفت: در گذشته برخی از سازندگان در شهرستان‌ها امکان حضور فیزیکی برای ارائه توانمندی‌های خودشان در شرکت مس را نداشته‌اند و به‌واسطه آن در فهرست منابع تأمین قرار نمی‌گرفتند. به همین دلیل سامانه‌ای به آدرس nicico-acc.ir طراحی شد تا این امکان برای همه سازندگان حتی تولیدکنندگان قطعات کوچک و فروشندگان فراهم شود که آن‌ها بتوانند به تأمین‌کنندگان مس بپیوندند.

او افزود: 1529 فروشنده و تولیدکننده داخلی تاکنون در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که مستندات آن‌ها بررسی و 586 فروشنده و تولیدکننده صلاحیت فنی‌شان تأیید شده است و به مجموعه تأمین‌کنندگان شرکت مس پیوسته‌اند.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده