تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۱۷۴۷۶
سرویس خبر : قراضه و بازیافت
اروپا، قاره قراضه‌های فولاد زنگ‌نزن

آلمان، بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه‌ فولادی زنگ‌نزن است

می متالز - مقوله قراضه فولاد زنگ‌نزن به‌دلیل پیچیدگی تولید و نیز معضلات حمل‌و‌نقل، صادرات و واردات تنها محدود به کشورهای خاصی است. این کشورها که اکثرا در اروپا قرار دارند توانسته‌اند با همکاری و استفاده از موقعیت جغرافیایی خود نبض بازار این محصول را دست گیرند.
آلمان، بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه‌ فولادی زنگ‌نزن است

به گزارش می متالز، قراضه فولاد زنگ‌نزن از بازیافت مواد زنگ‌نزن تشکیل شده که از منابعی مانند تخریب ساختمان‌ها و نیز محصولات منسوخ شده صنعتی حاصل می‌شود. تولید این محصول به‌دلیل پیچیدگی‌های عملیات تولید نیازمند واحدهای صنعتی و تولیدی پیشرفته است. کشورهای توسعه یافته و صنعتی بیشترین استفاده از فولاد زنگ‌نزن را دارند که عمده این کاربردها در ساخت محفظه و بدنه‌های مورد استفاده در صنایع مخابراتی و تجهیزات کامپیوتری است. با توجه به اینکه ساخت فولادهای زنگ‌نزن نیازمند تکنولوژی‌های مدرنی برای تنظیم دقیق ترکیب شیمیایی و مراحل انجماد است، این محصول عمدتا در کشورهای توسعه یافته تولید می‌شود. این امر بازار تجارت قراضه‌های فولاد زنگ‌نزن را رونق داده است. بر این اساس، کشورهایی که مراکز تجاری هستند سهم به‌سزایی در تجارت این محصول دارند. کشورهای آفریقایی و اقیانوسیه از جایگاه پایینی در صنعت قراضه فولاد زنگ‌نزن برخوردار هستند.

کشورهایی که با رنگ سبز مشخص شده‌اند صادرکننده و کشورهای مشخص شده با رنگ قرمز واردکننده قراضه فولاد زنگ‌نزن در جهان هستند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید کشورهای بسیاری امکان استفاده و یا بازیافت قراضه فولاد زنگ‌نزن را ندارند که دلیل اصلی آن پیچیدگی این صنعت و همچنین نبود امکانات تولید است. امکان تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سبب رونق تجارت محصولات مختلف شده است که در این میان قراضه‌های فولاد زنگ‌نزن نیز از این امر مستثنی نیستند. این منطقه صادرکننده خوب این محصول نیز به‌شمار می‌آید. آلمان به‌عنوان بزرگترین صادرکننده قراضه زنگ‌نزن دنیا توانسته جایگاه خود را در این بازار حفظ کند.

طبق نمودار 1 آلمان با صادرات 1.5 میلیون تن قراضه فولاد زنگ‌نزن توانست در سال 2017 مقام اول را به‌خود اختصاص دهد؛ بعد از آن هلند با حدود یک میلیون تن و آمریکا با 400 هزار تن در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفتند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای قراضه‌های فولاد زنگ‌نزن، استفاده از آن‌ها به‌عنوان منبعی برای استخراج عناصر آلیاژی آن است؛ گفتنی است که فولادهای زنگ‌نزن دارای عناصر آلیاژی مهمی از جمله کروم، نیکل، وانادیوم و... هستند که قیمت بالایی دارند. از این رو با استفاده از قراضه‌های فولاد زنگ‌نزن که قییمت بسیار پایین‌تری دارند، می‌توان فلزات گران‌قیمت مذکور را دوباره استحصال کرد.

طبق نمودار 2، اروپا مقام اول واردات قراضه زنگ نزن را نیز در اختیار دارد که متأثر از امکان تجارت آزاد در این منطقه است؛ بلژیک با 1.1 میلیون تن بزرگ‌ترین واردکننده در جهان و کشورهای هند و هلند به ترتیب با یک میلیون و 625 هزار تن در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند که این نشان‌دهنده میزان پیشرفت و نیز صنعتی بودن کشورهای مذکور است. 

از مطالب بالا می‌توان به تمرکز کشورهای دنیا در مقوله قراضه فولاد زنگ‌نزن نیز اشاره کرد؛ به‌نحوی‌ که کشورهای صادر و وارد کننده به‌دلیل مسایل حمل‌ونقل و هزینه‌های ناشی از تجارت تمایل شدیدی به همکاری با کشورهای نزدیک خود دارند که این مسأله کاملا قابل قبول و اقتصادی است.

عناوین برگزیده