تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۱۸۳۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل عوامل مخرب در روند سود دهی فولاد آلیاژی ایران

می متالز - شرکت فولاد آلیاژ ایران بزرگترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژِی در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن ترین کارخانجات فولاد آلیاژِی دنیا می باشد.
تحلیل عوامل مخرب در روند سود دهی فولاد آلیاژی ایران

به گزارش می متالز، کارخانجات فولادسازی، نورد مقاطع سنگین، نورد مقاطع سبک، عملیات حرارتی و تکمیل کاری واحدهای جنبی این شرکت مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و و دانش فنی می باشد.
شرکت فولاد آلیاژ ایران محصولات خود را در واحدهای فولادسازی با ظرفیت اسمی 550هزارتن و نورد با ظرفیت 260هزارتن تولید می کند.شرکت در حال حاضر با استفاده از آهن اسفنجی و آهن قراضه به همراه آلیاژها به تولید محصولات خود می پردازد که سطح مصرف آهن قراضه 30درصد و آهن اسفنجی 70 درصد می باشد . ظرفیت عملی تولید فولاد خام شرکت 550هزارتن و ظرفیت عملی نورد سنگین شرکت در شرایط همسان تولید 326هزارتن می باشد.
طبق برنامه شرکت تا پایان سال باید 354هزارتن محصولات آلیاژی، 37هزارتن محصولات مهندسی و صنعتی و29هزارتن محصولات ساختمانی تولید شود که طی عملکرد 5ماهه ازابتدای سال حدود121هزارتن محصولات آلیاژی(34درصد پوشش مقدار پیش بینی شده)، 39هزارکیلوگرم محصولات مهندسی و ساختمانی(کاملا مقدار پیش بینی را پوشش داده و احتمالا رشد بیشتری خواهد داشت) و 1060 تن محصولات ساختمانی (3درصد مقدار پیش بینی که البته شرکت قصد حذف این محصولات را از سبد خود دارد ) به ثبت رسانده است.
در گزارش 3 ماه 69میلیارد تومان مبلغ فروش صادراتی و 217 میلیارد تومان مجموع فروش داخلی بوده است و با حاشیه سود 10درصدی به ازای هر سهم 26 ریال سود ساخته است(سرمایه فعلی شرکت 499میلیارد تومان می باشد.)
اما باید نکاتی مهمی را در مورد بهای تمام شده شرکت ذکر کرد که به نظر ریسک های مهم و تاثیرگذاری بر شرکت خواهند بود، این ریسک ها شامل الکترود گرافیتی و قیمت آهن اسفنجی و قراضه می باشد.
الکترود گرافیتی از فروردین سال 96 که هر تن 15،5 میلیون تومان بوده در تیرماه به هر تن 116 میلیون تومان رسیده است که البته با نرخ ارز کنونی این قیمتها رشد داشته اند و حدودی ذکر شده است و باید دقت کرد که تمام الکترود گرافیتی کشور تماما وارداتی است و فولاژ هم از هنو و چین الکترود وارد می کند . البته طبق اعلام شرکت برای سال جاری 2200تن الکترود گرافیتی با نرخ هر تن 92 میلیون تومان خریداری شده ولی طبق شنیده ها شرکت حداکثر برای 2 ماه آینده الکترود در اختیار دارد و در تامین آن به مشکل خورده است.
طی یکسال گذشته محصولات فولاد رشد قیمتی را داشتند که در چرخه فولاد آهن اسفنجی هم از اردیبهشت 96 از نرخ هر تن 720هزارتومان به 1میلیون 300 هزارتومان در تیرماه 97 رسیده است، که البته باید توجه کرد ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان آهن اسفنجی بوده و اصلا نیازی به واردات ندارد ولی به هرحال این محصول هم رشد قیمتی زیادی داشته است.
قراضه هم از هر تن 826هزارتومان به 1میلیون 950هزارتومان رسیده که این مواد اولیه مصرفی شرکت هم رشد بسیار زیادی را داشته است.
باید توجه کرد که در 3 ماهه ابتدایی امسال از 253میلیارد تومان بهای تمام شده شرکت مبلغ 159 میلیارد تومان مواد مستقیم مصرفی می باشد یعنی 62 درصد کل بهای تمام شده مواد مصرفی می باشد.
باتوجه به سودسازی و فروش شرکت به نظر کمی باشد نسبت به خرید سهام شرکت محتاط تر بود و تحلیل دقیق تری انجام داد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده