تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۱۹۸۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی تجارت جهانی مخازن فولادی (2)

سهم 6 درصدی خاورمیانه از تجارت مخازن فولادی

می متالز - متوسط میزان تجارت جهانی مخازن فولادی در بازه زمانی سال‌های 2010 تا 2017 حدود یک میلیون و 800 هزار تن بود که بعد از سال 2012 با روند نزولی به یک میلیون و 500 هزار تن در سال 2017 رسید. سهم خاورمیانه از صادرات و واردات این محصول سالانه حدود 6 درصد بوده است. ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده مخازن فولادی در خاورمیانه است.
سهم 6 درصدی خاورمیانه از تجارت مخازن فولادی

به گزارش می متالز، مخازن فولادی برای ذخیره و جمع‌آوری آب و سایر مایعات، مثل نفت خام، دیزل و نفت سفید و… به‌کار می‌روند. تانک‌ها و مخازن فولادی به‌دلیل کاربردهای تخصصی در صنایع مختلف با استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای تولید و تجارت می‌شوند. کشورهای زیادی در تولید این محصول دست دارند و صادرکننده آن نیز هستند. منطقه خاورمیانه (با احتساب ترکیه) در بازه سال‌های 2010 تا 2017 به‌طور میانگین سالانه حدود 106 هزار تن از این محصول را وارد کرده است. در نمودار شماره 1 سهم خاورمیانه از تجارت جهانی مخازن فولادی طی سال‌های 2010 تا 2017 نشان داده شده است. سهم واردات خاورمیانه از تجارت جهانی این محصول در بازه ذکر شده حدود 6.3 درصد بود.

البته روند واردت این منطقه با نوساناتی در سال‎های مختلف همراه بود. بیشترین سهم خاورمیانه از واردات جهانی در سال 2013 گزارش شد، در سال‌های بعد از آن سهم خاورمیانه روند نزولی به خود گرفته و به 5 درصد در سال 2017 رسید. از آنجایی که این منطقه محل تمرکز تولید نفت در جهان است، عمده کاربرد این مخازن در این صنعت است و میزان تجارت این محصول با قیمت نفت ارتباط مستقیم دارد. در سال 2013 قیمت هر بشکه نفت بیش از 100 دلار بود، رونق صنعت نفت، باعث رونق در سایر صنایع مرتبط با آن شد. بعد از آن سال با افت قیمت نفت، از تجارت محصولات مرتبط با آن نیز در خاورمیانه کاسته شده است.

در نمودار شماره 2 میزان واردات مخازن فولادی توسط کشورهای منطقه نشان داده شده است؛ همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌شود، کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، عمان، عراق و یمن واردکنندگان عمده این محصولات در منطقه هستند. کشورهای ذکر شده در نمودار، مجموعا سالانه به‌طور میانگین 67 درصد از واردات منطقه را به‌خود اختصاص می‌دهند. در طی سال‌های ذکر شده چین اصلی‌ترین مبدا تأمین این محصولات در منطقه بود.

عناوین برگزیده