تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۰۱۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی تجارت جهانی مخازن فولادی (3)

ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده مخازن فولادی منطقه

می متالز - میزان تجارت جهانی مخازن فولادی طی سال‌های 2010 تا 2017 حدود یک میلیون و 800 هزار تن بود که بعد از سال 2012 با روند نزولی به یک میلیون و 500 هزار تن در سال 2017 رسید. چین و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در دنیا بودند. سهم خاورمیانه از صادرات و واردات این محصول حدود 6 درصد بوده است. ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده مخازن فولادی در خاورمیانه است.
ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده مخازن فولادی منطقه

به گزارش می متالز، مخازن فولادی برای ذخیره و جمع‌آوری آب و سایر مایعات، مثل نفت خام، دیزل و نفت سفید و … به کار می‌روند. تانک‌ها و مخازن فولادی به‌دلیل کاربردهای تخصصی در صنایع مختلف با استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای تولید و تجارت می‌شوند. کشورهای زیادی در تولید این محصول دست دارند و و این موضوع در کنار هزینه بالای حمل مخازن (به‌دلیل حجم زیاد) باعث شده عمده تقاضا برای این محصولات، در همان منطقه پاسخ داده شود و به عبارتی، حجم تجارت بین‌المللی قابل توجهی، برای آن وجود نداشته باشد. ولی بررسی آمارها نشان می‌دهد تجارت بین‌المللی ثبت شده برای این محصولات، چندان نیز کم نباشد و علی‌رغم انتظار سالانه مقادیر در خور توجهی مخازن فولادی بین کشورهای مخلتف تجارت می‌شود.

منطقه خاورمیانه (با احتساب ترکیه) در بازه سال‌های 2010 تا 2017 به‌طور میانگین سالانه حدود 106 هزار تن از این محصول را وارد کرده است.  سهم واردات خاورمیانه از تجارت جهانی این محصول در بازه ذکر شده حدود 6.3 درصد بود. از آنجایی که این منطقه محل تمرکز تولید نفت در جهان است عمده کاربرد این مخازن در این صنعت است و میزان تجارت این محصول با قیمت نفت ارتباط مستقیم دارد. در سال 2013 قیمت نفت بیش از100 دلار بر بشکه بود، رونق صنعت نفت، باعث رونق در سایر صنایع مرتبط با آن شد، بعد از آن سال با افت قیمت نفت از تجارت محصولات مرتبط با آن نیز کاسته شد. کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، عمان، عراق و یمن واردکنندگان عمده این محصول در منطقه بودند.

در نمودار شماره 1 کشورهای صادرکننده مخازن فولادی منطقه نشان داده شده است. کشور ترکیه بزرگ‌ترین صادرکننده مخازن فولادی منطقه نام گرفته است؛ این کشور سالانه به‌طور میانگین 42 درصد از صادرات منطقه را به‌نام خود ثبت کرد که مقصد عمده صادرات به کشورهای انگلستان، هلند و یونان بود. ترکیه از سال 2010 تا 2017 سهم خود از صادرات منطقه را از 34 درصد به بیش از 52 درصد افزایش داده است. از آنجایی که صنایع فولاد ترکیه بر مبنای محصولات تخت گسترش یافته است، دسترسی به انواع ورق‌های فولادی مشوق تولید و صادرات محصولات مصرف‌کننده ورق است.

میزان صادرات عربستان در سال 2017 حدود 21 هزار تن و صادرات امارات متحده عربی حدود 18 هزار تن بود. با توجه به روند توسعه صنعت فولاد در منطقه خاورمیانه و همین‌طور سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در بخش‌های مختلف این منطقه، انتظار می‌رود روند تولید محصولات تخت فولادی و همین‌طور محصولات بعدی این زنجیره که مخازن فولادی یکی از آن‌ها است، سرعت گرفته و به‌تدریج از میزان واردات این محصولات به منطقه خاورمیانه کاسته شده و به صادرات آن از خاورمیانه افزوده شود.

عناوین برگزیده