تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۵۵
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۲۳۷۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رشد مصرف کاتد مس خاورمیانه 2 برابر جهان

ترکیه و کشورهای عربی، محرک رشد مصرف کاتد خاورمیانه خواهند بود

می متالز - برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای منطقه خاورمیانه به‌گونه‌ای است که انتظار می‌رود نه‌تنها از رشد تقاضای مس در این منطقه حمایت کند، بلکه در آینده بلندمدت موجب افزایش سرعت رشد آن نیز شود. ترکیه و عربستان سعودی، به‌عنوان بزرگترین کشورهای مصرف‌کننده مس تصفیه شده در خاورمیانه، محرک اصلی رشد مصرف کاتد مس در خاورمیانه خواهند بود. امارات متحده عربی نیز، یکی از عوامل توسعه بازار مصرف مس در خاورمیانه محسوب می‌شود؛ اگرچه بخشی از تقاضای وارداتی این کشور، به‌دلیل قطب تجاری بودن آن است.
ترکیه و کشورهای عربی، محرک رشد مصرف کاتد خاورمیانه خواهند بود

به گزارش می متالز، خاورمیانه، یکی از بازارهای مهم مصرف مس در جهان محسوب می‌شود که طی سال 2017، مصرف ظاهری آن بالغ بر 970 هزار تن بود. این رقم، بزرگ‌ترین اندازه بازار مصرف خاورمیانه طی بازه 17 ساله گذشته بوده است و با توجه به توسعه اقتصادی ترکیه و عربستان و تاثیر قابل توجه این 2 کشور بر رشد تقاضای وارداتی، می‌توان ادعا کرد که این منطقه همچنان به‌عنوان بازار مصرف بزرگی در جهان باقی خواهد ماند. نمودار 1، بازار مصرف ظاهری کاتد مس خاورمیانه را برای سال‌های 2001 تا 2017 نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار 1، نرخ رشد مصرف ظاهری کاتد مس خاورمیانه طی 17 سال گذشته، حدود 6 درصد در سال برآورد می‌شود که بیش از 2 برابر رشد جهانی مصرف کاتد مس طی بازه زمانی مورد اشاره است. انتظار می‌رود این روند طی سال‌های آتی نیز ادامه پیدا کند و موجب شکست رکورد مصرف یک میلیون تنی منطقه در آینده نزدیک شود. ترکیه در سال 2017، با توسعه مالی قدرتمند و رشد صادرات توانست اقتصاد خود را بیش از 6 درصد رشد دهد. با این وجود، پیش‌بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) خبر از افت نسبی رشد اقتصادی ترکیه در سال‌های 2018 و 2019 به حدود 4.5 تا 5 درصد می‌دهد.

تغییر موقتی نظام مالیاتی، تضمین‌های اعتباری قابل توجه توسط دولت ترکیه، افزایش سرمایه‌گذاری‌های عمومی و بهبود اوضاع صادراتی مهمترین عوامل رشد اقتصادی این کشور طی سال گذشته بود که با پیاده‌سازی کامل سیاست‌های دولتی انتظار می‌رود ترکیه از سال 2019 با افزایش نرخ رشد اقتصادی مواجه باشد. به‌طور کلی، اگرچه طی 2 سال آتی، اقتصاد ترکیه مانند اوایل دهه 2010 میلادی رشد نخواهد کرد، ولی همچنان به توسعه خود ادامه خواهد داد و این امر، با توجه به اندازه بازار مس در این کشور، نشان‌دهنده رشد نسبی مصرف خواهد بود.

ترکیه از جمله کشورهای موفق در حال توسعه است و نوسازی و گسترش زیرساخت‌های مختلف در این کشور با رشد بیشتری همراه است. از این رو انتظار می‌رود که توسعه و نوسازی شبکه برق و مخابرات ترکیه، در کنار روند رو به رشد 2 صنعت قدرتمند خودروسازی و تجهیزات تبریدی، نه‌تنها از افت تقاضای مس در این کشور جلوگیری خواهد کرد، بلکه موجب افزایش تقاضا در آینده خواهد شد. رشد جمعیت ترکیه، عامل دیگری است که تضمین توسعه صنایع مصرف‌کننده مس اعم از ساختمان محسوب می‌شود. با رشد صنعت ساختمان، صنعت تجهیزات تبریدی و تهویه مطبوع نیز رشد خواهد کرد.

علاوه بر ترکیه، عربستان سعودی نیز تاثیر به‌سزایی در توسعه اقتصادی و رشد تقاضای کاتد مس خاورمیانه دارد. با این تفاوت که اقتصاد عربستان به‌عنوان یکی از اقتصادهای مهم خاورمیانه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، به شدت به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بستگی دارد. با این وجود، بررسی پروژه‌های مختلف صنعتی این کشور، به گونه‌ای قادر به بازتاب چشم‌انداز بازار مس در عربستان خواهد بود. به‌عنوان نمونه، میزان هزینه‌های صرف شده دولت در بخش‌های زیرساخت و حمل و نقل عربستان طی سال 2017، حدود 10 درصد از مجموع بودجه دولتی را تشکیل می‌داد که نسبت به سال 2016 (با سهم 5 درصدی از کل بودجه) رشد قابل توجهی داشت.

پروژه‌های مهم بخش زیرساخت و حمل‌ونقل عربستان که سهم به‌سزایی در بازار مصرف مس ایفا خواهند کرد، توسعه جاده‌ها، بنادر، خطوط ریلی و احداث فرودگاه است؛ البته پروژه‌های صنعتی بزرگ نیز تاثیر قابل توجهی در رونق بازار این فلز صنعتی خواهند داشت. از این میان می‌توان به پروژه بزرگترین مجتمع پتروشیمی جهان شامل 26 واحد یکپارچه تولید در یک فاز اشاره کرد. ظرفیت این پروژه، تولید سالانه 3 میلیون تن محصولات شیمیایی با هزینه سرمایه‌گذاری حدود 20 میلیارد دلار است. از دیگر پروژه‌های بزرگ این کشور می‌توان احداث پالایشگاه و ترمینال انتقال نفت جازان، پالایشگاه آلومینای معادن، تولید گاز مایع، پالایشگاه صادرات نفت ینبوع، واحد نمک‌زدایی راس‌الخیر و خط متروی ریاض را نام برد.

با توجه به چنین برنامه‌های توسعه‌ای در عربستان و چشم‌انداز اقتصادی ترکیه، پیش‌بینی می‌شود که خاورمیانه، با رشد اقتصادی و طبعا افزایش حجم بازار مس همراه خواهد بود. ناگفته نماند که در این میان، اصلاح ساختار اقتصادی ایران و بهبود مناسبات تجاری در سایه روابط دیپلماتیک، قادر به توسعه بازار مس کشور نیز خواهد بود. ضمن این‌که چشم‌انداز اقتصادی و بازار مصرف مس کشورهای امارات متحده عربی و عمان نیز، به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که موجب توسعه بازار مصرف در خاورمیانه خواهد شد.

عناوین برگزیده