تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۳۹۷۳۵
برای نخستین بار در کشور؛

کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی تشکیل می‌شود

‌می‌متالز - تفاهم‌نامه ایجاد کنسرسیوم ساخت انواع کشتی‌های تجاری تمام ایرانی، برای نخستین بار در کشور، میان سه شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و دریابندر و هولدینگ لجستیک غدیر امضا شد.

به گزارش می‌متالز، با هدف تحقق برنامه‌های اجرایی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و به‌منظور توسعه و هم‌افزایی زمینه‌های همکاری مشترک و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در جهت افزایش توان صنعت کشتی‌سازی کشور، طی مراسمی با حضور اعضای هیات مدیره سه شرکت کشتی‌سازی داخلی، تفاهم‌نامه ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی امضا شد.

بر این اساس قرار است با مشارکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و دریابندر و هولدینگ لجستیک غدیر، کنسرسیوم ساخت کشتی‌های تجاری تمام ایرانی ایجاد شود.

«محمدمهدی سالاری» رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، با بیان اینکه این تفاهم‌نامه در سه ماه آینده به قرارداد بین این کنسرسیوم و شرکت مادر تخصصی مذکور تبدیل خواهد شد، اظهار کرد: حدود ۸۰۰ میلیون دلار از محل ساخت این کشتی‌ها صرفه‌جویی ارزی حاصل می‌شود.

وی در ادامه افزود: این تفاهم‌نامه در نهایت به ساخت ۲۰ فروند کشتی فرآورده بر و فله بر منجر خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در خصوص عمق ساخت داخل در این کشتی‌ها هم گفت: در چند سال گذشته روند افزایش عمق ساخت داخل در صنایع دریایی به ویژه صنعت کشتی‌سازی رو به افزایش است و با تشکیل این کنسرسیوم، استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش خواهد یافت، به‌ویژه اینکه نگاه به داخلی‌سازی صنایع دریامحور براساس قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، نگاه حمایتی است.

گفتنی است، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه ویژه اقتصادی با وسعت ۱۱۰۰ هکتار و بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور است.

این مجتمع در سال ۱۳۵۲ با هدف ساخت و تعمیر انواع شناور در جوار ساحل خلیج فارس و ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.

مجموعه ایزوایکو از سوله‌ها و کارگاه‌های مجهز به امکانات و ابزار کامل و حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین سیستم‌های مختلف از آبگیری و به آب اندازی شناور‌ها و انواع تاسیسات نفت و گاز بهره‌مند است.

طی یک دهه اخیر ایزوایکو با تحویل ۳ فروند کشتی کانتینربر اقیانوس‌پیما، ساخت یک فروند نفتکش، طراحی و ساخت یک فروند شناور پشتیبان صیادی، ساخت انواع بارج، لندینگ-کرافت و شناور‌های جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی و شناور‌های مسافربری و تفریحی و همچنین طراحی، ساخت، حمل، نصب و راه‌اندازی سکو‌های نفتی و گازی، تعمیر ریگ‌های حفاری و تعمیر اساسی شناور‌های سایز بزرگ و نفتکش‌ها توان خود را در این زمینه به اثبات رسانده است.

تعمیر ریگ‌های حفاری به عنوان سازه‌های اثرگذار و استراتژیک در توسعه میادین نفت و گاز کشور نیاز به دانش روز و مهندسی پیچیده‌ای دارد و ایزوایکو با ورود به این بازار و کسب و بومی‌سازی دانش در این زمینه خود را به‌عنوان هاب تعمیرات ریگ‌های حفاری مطرح ساخته و در بازار منطقه تأثیرگذار بوده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده