تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۴۷۶
کد خبر: ۹۸۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عمده کنسانتره ترکیه صادر می‌شود

می متالز - ترکیه سالانه بالغ بر 330 هزار تن کنسانتره مس صادر می‌کند که طی 3 سال اخیر، روند نزولی داشت. این کشور، به‌رغم بهره‌مندی از منابع و ذخایر قابل توجه مس، تولیدکننده مطرح کنسانتره در خاورمیانه به حساب نمی‌آید. این کشور آسیایی- اروپایی، صادرات کنسانتره مس و واردات کاتد را به تولید کاتد مس در بازار داخل، ترجیح می‌دهد.
عمده کنسانتره ترکیه صادر می‌شود

به گزارش می متالز،  ترکیه از صادرکنندگان کنسانتره مس در خاورمیانه است. این کشور طی 5 سال اخیر، به طور متوسط بالغ بر 330 هزار تن کنسانتره در سال صادر کرده است که بیشترین میزان مربوط به سال 2013 با حجمی معادل 430 هزار تن بوده است. نمودار 1، حجم و ارزش صادرات کنسانتره مس ترکیه را برای سال‌های 2012 تا 2016 به تصویر می‌کشد. همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود، در 2 سال نخست دوره مورد بررسی، صادرات این کشور با رشد همراه بود و سپس از سال 2014، حجم صادرات این محصول معدنی از ترکیه، به تدریج کاهش یافت و نهایتا در آخرین سال این دوره یعنی 2016 نیز صادرات کنسانتره مس ترکیه بالغ بر 240 هزار تن بوده است.

در بررسی نمودار 1، به طور کلی، رشد سالانه صادرات کنسانتره مس از ترکیه، طی 5 سال اخیر، شاهد متوسط افت 8.2 درصدی بود. در سال‌های 2012 تا 2016، قیمت مس نیز در بازارهای جهانی، روند افولی داشت، به گونه‌ای که در نیمی از سال 2016، محموله‌های مس با حداقل قیمت 5 سال اخیر، معامله می‌شد. این امر، در کنار افت حجم صادراتی کنسانتره ترکیه، سبب کاهش بیشتر ارزش صادراتی سالانه این محصول معدنی شد. بررسی آمار تولید کنسانتره مس ترکیه نشان می‌دهد که این کشور، تقریبا تمام کنسانتره مس تولیدی خود را صادر می‌کند و واردات کاتد مس را به تولید آن در بازار داخل، ترجیح می‌دهد.

این کشور تقریبا 12 معدن مس و مس- روی دارد که مهمترین آن‌ها 3 ذخیره در شرق دریای سیاه، جنوب شرقی آناتولیا و تریس هستند. مجموع ذخایر مس این سه معدن، حدود 85.9 میلیون تن است. بزرگترین شرکت تولیدکننده مس در ترکیه، Eti Bakir است که واحدهای بزرگی در منطقه دریای سیاه دارد. این شرکت سه مجتمع مس به نام‌های Kastamonu Kure، Murgul و Samsun دارد که دو واحد اول، تولیدکننده کنسانتره و واحد Samsun تولیدکننده مس تصفیه شده است. نمودار 2، آمار تولید مس معدنی ترکیه را به تفکیک واحدهای تولیدی  در سال‌های 2012 تا 2016 نشان می‌دهد.

همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود، ترکیه به طور متوسط طی 5 سال اخیر، سالانه حدود 90 هزار تن مس محتوی تولید می‌کند. تولید کاتد الکترووینیگ ترکیه از واحد Siirt Madenkoy نیز از سال 2013 متوقف شده است؛ در نتیجه از سال 2013 تا 2016، مجموع تولید مس معدنی ترکیه با تولید کنسانتره آن برابر است. این کشور، به‌رغم بهره‌مندی از منابع و ذخایر قابل توجه مس، تولیدکننده مهم مس معدنی در منطقه محسوب نمی‌شود. رشد تولید مس معدنی ترکیه از سال 2012 تا 2016، برابر با 4.5 درصد برآورد می‌شود که در سال 2014، بیشترین میزان تولید معادل 102 هزار تن مس محتوی را به ثبت رساند.

عناوین برگزیده