تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۹۹۲۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هزینه های سربار برخی واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشانده است

می متالز - روسای انجمن های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی معتقدند که هزینه های سربار صنعت را در شرایط رکود دچار چالش کرده و برخی واحدها را به تعطیلی کشانده است.
هزینه های سربار برخی واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشانده است

به گزارش می متالز، روسای انجمن های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشستی با حضور متولیان بخش صنعت، از پلمب واحدهای تولیدی و بخشی نگری دستگاه های اجرایی در وصول مطالبات انتقاد کردند.

رئیس انجمن خودرو و نیرو محرکه خراسان رضوی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفت: با توجه به مشکلات عدیده صنعت و کارآفرینان از هیات جدید نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی انتظار می رود که برای بهبود این مشکلات و رفع موانع کسب و کار تلاش کنند.

ابوالقاسم آروند افزود: در شرایط کنونی رکود حاکم بر اقتصاد، اشتغال در برخی شرکت های تولیدی کاهش یافته است که باید برای رفع این تهدید برنامه ریزی مناسبی انجام گیرد.

وی با گلایه نسبت به نحوه اخذ وصول مطالبات دولتی گفت: برای جان گرفتن صنعت در وصول مطالبات دولتی مانند مالیات و بیمه تامین اجتماعی باید مانند کشورهای توسعه یافته عمل شود.

رئیس انجمن کانی غیرفلزی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه وضعت مالی برخی شرکت ها چندان مناسب نیست، گفت: برای افزایش سرمایه گذاری و توسعه تولید نرخ سود در تسهیلات اعطایی به بخش تولید باید کاهش یابد.

مسعود یوسفی افزود: نظام بانکی در بسیاری از کشورها یار و همراه بخش تولید است اما در کشورمان با دریافت سود سنگین از تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان رقابت در تولید را از بین برده اند بنابراین نظام بانکی برای رونق اقتصادی نیازمند تحول است.

دبیر انجمن صنایع غذایی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و مطالبات دستگاه های اجرایی باعث شده که حاشیه سود برخی واحدهای تولیدی مواد غذایی به 1،5 درصد برسد.

سعید کافی افزود: هزینه های دولتی بار صنعت را در شرایط رکود سنگین کرده و برخی واحدها را به تعطیلی کشانده است.

رئیس انجمن کارتن و کاغذ خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به ترکیب جدید اعضای اتاق بازرگانی اظهار امیدواری کرد این تشکل غیردولتی در دوره جدید بتواند زمینه ساز توسعه تولید و رفع موانع کسب و کار باشد.

حسین متین راد تاکید کرد: باید نهادهای دولتی بویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش ظرفیت سازی صنایع همت گمارند زیرا بخش عمده ای از سرمایه گذاری بلااستفاده مانده که باید درباره آن فکری اندیشیده شود.

وی گفت: در شرایط کنونی اعطای مجوز تولید در بخش هایی از صنعت که در خراسان رضوی به اشباع رسیده اند و دارای ظرفیت خالی هستند، خیانت است.

نائب رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی نیز در این نشست اتخاذ تخفیفات گسترده در سطح فروشگاه های بزرگ مشهد را تامل برانگیز دانست.

رضا نوفرستی گفت: هم اینک در برخی از فروشگاه ها برخی کالاها با 50 درصد تخفیف عرضه می شوند که این موضوع نشان می دهد یا تولیدکنندگان در زمینه محاسبه قیمت تمام شده کالاها مشکل دارند یا اینکه وضعیت واحدهای تولیدی بحرانی است و به دلیل انباشت کالا و تامین نقدینگی به تخفیف رو آورده اند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در خراسان رضوی اظهار کرد: بخشی نگری برای وصول مطالبات دولتی، توقیف اموال و پلمب واحدها از سوی بانک ها منجر به مرگ خاموش برخی از واحدهای تولیدی شده است.

محمودی افزود: در شرایط موجود که بازار با رکود سنگین مواجه شده است و برخی از واحدهای صنعتی چاره ای جز انبار کردن محصولات خود ندارند.

28 انجمن صنعتی زیر پوشش خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی قرار دارد.

عناوین برگزیده