تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۳۸۵۲۸
سرویس خبر : انرژی
جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت برق با رونق معاملات بورس

توسعه صنعت برق شتاب می‌گیرد

‌می‌متالز - مکانیزم جدید عرضه برق در بورس چشم‌انداز تازه‌ای را برای استقرار حاکمیت شرکتی در صنعت برق ترسیم کرده است، چنان‌که برق با قیمت رقابت دوطرفه کامل معامله می‌شود و علاوه بر این خرید نقدی از نیروگاه‌ها فرصت توسعه صنعت نیروگاهی را رقم خواهد زد. همزمان با اولین هفته از اردیبهشت سال‌جاری، فرآیند فروش برق به شرکت‌های توزیع سراسر کشور توسط نیروگاه‌های بخش خصوصی و دولتی در بستر بورس انرژی آغاز شد؛ اقدامی که انتظار می‌رود در توسعه و افزایش جریان نقدینگی در صنعت برق نقش موثری داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، با آغاز فروش برق از طریق نیروگاه‌ها در بورس انرژی، شرکت‌های توزیع برق و صنایع دارای دیماند بالای یک‌مگاوات به عنوان خریداران برق به صورت روزانه سفارش خرید خود را برای نماد‌های روزانه، هفتگی و ماهانه در تالار بورس ثبت می‌کنند و نیروگاه‌های خصوصی و دولتی در شرایط یکسان نیز اقدام به فروش برق به این مشتریان می‌کنند. میزان معاملات برق در بورس انرژی در سال گذشته تنها ۱۴.۴‌درصد از کل معاملات صنعت برق را شامل می‌شد، اما در برنامه هفتم توسعه وزارت نیرو مکلف شده است تا پایان برنامه هفتم حجم معاملات برق در بورس را به حداقل ۶۰‌درصد برساند و براساس اهتمام مسوولان مربوطه مقرر شده است تا پایان سال‌جاری این هدف‌گذاری تا حد زیادی محقق شود.

وزیر نیرو پیش‌تر با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه شرکت‌های توزیع و نیروگاه‌ها برای حضور فعال در بورس انرژی، در مورد مزایای این طرح در جمع مدیران ارشد این صنعت عنوان کرد: اصلاح و توسعه متوازن صنعت برق در نقاط مختلف کشور، جبران بدهی‌های گذشته، استقرار نظام واقعی شرکتی در صنعت برق و در عین حال تامین عادلانه منافع خریداران و فروشندگان برق کشور از محاسنی است که با اجرای این قانون محقق خواهد شد. محرابیان با اشاره به رویه‌های گذشته که در آن شرکت‌های توزیع برق در حد اداره امور جاری تنزل پیدا کرده بودند، اظهار کرد: شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور باید به معنای واقعی کلمه به صورت شرکتی اداره شوند و درآمد و هزینه‌های خود را در رقابت سالم و شفاف تامین و پرداخت کنند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته نبود استقلال کافی در شرکت‌های توزیع برق، به‌ویژه در حوزه مالی، مشکلات فراوانی را به این شرکت‌ها تحمیل کرد که نتیجه آن اخلال در روند توسعه صنعت برق کشور و افزایش میزان بدهی شرکت‌ها با وجود فروش خدمات و انرژی فراوان بود. مدیرعامل توانیر نیز با اعلام چهار برابر شدن میزان معاملات برق در بورس طی سال‌جاری نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: افزایش معاملات خارج از بازار عمده‌فروشی برق از ۱۵‌درصد به ۶۰‌درصد خواهد رسید که از اهداف سال پایانی تکالیف برنامه هفتم توسعه در بخش برق است که از امسال در دستور کار صنعت برق قرار دارد. رجبی‌مشهدی نیز استقلال مالی شرکت‌های توزیع و انجام نقدی معاملات را از مزایای سازوکار جدید روابط مالی صنعت برق عنوان کرد و گفت: در فاز دوم و با فعال شدن بازار خرده‌فروشی، سهم شرکت‌های توزیع برق نیز در عملیات خرید و فروش برق کاهش می‌یابد و صرفا هزینه‌های مربوط به خدمات شرکت در بخش‌های بهره برداری را دریافت می‌کنند و عملیات بازرگانی برق به شرکت‌های خرده‌فروش برق واگذار می‌شود.

بورس انرژی ایران؛ بستر اصلی معامله برق

به گزارش روابط‌عمومی بورس انرژی، علی نقوی از آغاز فروش برق به شرکت‌های توزیع نیروی برق از سوی نیروگاه‌های کشور از طریق بورس انرژی ایران از هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه خبر داد. وی گفت: هفته گذشته وزیر محترم نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر اخبار تغییر در نحوه فروش برق به شرکت‌های توزیع را اعلام کرده بودند و از امروز این بازار با استقبال خوب عرضه کنندگان و متقاضیان آغاز به کارکرد. نقوی گفت: این نحوه فروش در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت‌های توزیع برق و جزو برنامه‌های مشترک میان وزارت نیرو و بورس انرژی بود که خوشبختانه در ابتدای سال به مرحله عمل رسید و از امروز شرکت‌های توزیع برق وارد معاملات برق بورس انرژی شده و به شکل مستقیم اقدام به خرید برق عرضه‌شده از سوی نیروگاه‌ها کردند.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در اولین روز این مبادلات ۱۱نیروگاه نسبت به عرضه برق در بارپایه‌های مختلف بورس انرژی اقدام کردند، شرکت‌های توزیع برق نسبت به ثبت تقاضا در این بازار اقدام کردند و در نهایت در این روز ۲۱شرکت توزیع برق موفق به خرید حدود ۳۳۹میلیون و ۵۰۴‌هزار کیلووات ساعت برق در قالب ۴میلیون و ۱۳۸‌هزار قرارداد سلف در بارپایه‌های مختلف به ارزشی بالغ بر ۳۰۷میلیارد و ۸۵۳میلیون و ۶۴۰‌هزار ریال شدند.

نقوی در ادامه به جزئیات فروش برق از این بازار در روز اول اردیبهشت اشاره کرد و گفت: در اولین روز معاملات شرکت‌های توزیع در مجموع ۲۸۰میلیون و ۲۲۴‌هزار کیلووات ساعت برق را به صورت سلف هفتگی و ۵۹میلیون و ۲۸۰‌هزار کیلووات برق را به شکل سلف روزانه خریداری کردند. وی افزود: براساس برنامه ریزی انجام‌شده از این پس نیروگاه ها، برق موردنیاز شرکت‌های توزیع را در بورس انرژی عرضه می‌کنند. فروش برق در این بازار مزایای متعددی برای هر دو طرف عرضه کننده و متقاضی و در نهایت اقتصاد کشور به همراه دارد. اولین مزیت این بازار، شفافیت در معاملات برق است.

مزیت دیگر راه اندازی این بازار کاهش بار مطالبات دولت به بخش خصوصی در حوزه نیروگاهی است. سومین و مهم‌ترین ویژگی توسعه این بازار نیز تقویت جریان ورود نقدینگی به نیروگاه‌های کشور است که باعث می‌شود، چالش تامین نقدینگی این صنعت برطرف شده و با ایجاد جریان مستمر نقدینگی هدایت شده به بخش نیروگاهی کشور، امکان توسعه در این صنعت میسر شود و به مرور نقش دولت در مبادلات برق کاهش یابد. به گفته نقوی، در سال‌های گذشته به دلیل عدم‌تامین منابع لازم، شرکت‌های توزیع امکان ورود به معاملات برق را پیدا نمی‌کردند که با توجه به برنامه وزارت نیرو برای اصلاح ساختار مالی صنعت برق و تخصیص منابع لازم بعد از حدود بیش از دوسال مجددا شاهد معاملات شرکت‌های توزیع در بورس هستیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده