تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۵۳۰۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

انفجار بازار نیکل

‌می‌متالز - قیمت نیکل در معاملات آتی سه شنبه ۸ مارس، در بورس فلزات لندن از حدود ۲۹۰۰۰ دلار به ۱۰۰۰۰۰ دلار در هر تن افزایش یافت. کارگزاران بورس فلزات لندن در اقدامی بی‌سابقه، معاملات این کالا را متوقف کردند و همه ۹۰۰۰ معامله روز سه‌شنبه را که در مجموع حدود ۴ میلیارد دلار ارزش داشتند، را لغو کردند. این تصمیم باعث شد صندوق‌های تامین و سرمایه گذاری مبالغ عظیمی پول را از دست بدهند.

به گزارش می‌متالز، این اقدام به دلیل جلوگیری از تشدید رقابت فروش معامله گران بود چراکه پس از تحریم‌های غرب عرضه از سوی تولیدکننده بزرگ روسیه محدود شده است. این اقدام نادر هراس بازار ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و با تلاش خریداران برای یافتن فلزی که برای ساخت باتری‌های استیل ضد زنگ و وسایل نقلیه الکتریکی بسیار مهم است، تأکید می‌کند.

مدیر ارشد بورس فلزات لندن یکی از برترین بورس‌های کالای جهان، گفت این تصمیم را بر اساس مکانیسم بازار گرفته است و در حال بررسی تعطیلی چند روزه است.

در اکثر دهه‌های گذشته، قیمت نیکل در بورس فلزات لندن، مرکز اصلی معاملات و قیمت‌گذاری فلزات صنعتی، بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار در هر تن بود و هر روز حدود ۱۰۰ دلار نوسان داشت. در اوایل ماه مارس، قیمت این کالا به دلیل حمله روسیه به اوکراین برانگیخته شد.

اقدام اخیر بورس فلزات لندن چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت. بورس فلزات لندن، به عنوان ابزاری برای تولیدکنندگان فلزات عمل می‌کند و قیمتی را که کالا‌های خود را با آن به مشاغل مختلف می‌فروشند تعیین می‌کند و به عنوان راهی برای محافظت در برابر رکود در صنعت خود عمل می‌کند. در طول یک قرن و نیم گذشته، بورس فلزات لندن با موفقیت راه خود را در جنگ‌های جهانی، فروپاشی و شکست‌ها طی کرده است. اما نیکل، فلزی که در فولاد ضد زنگ و سلول‌های باتری لیتیوم یونی در اکثر خودرو‌های الکتریکی استفاده می‌شود، ممکن است که در نهایت بزرگترین بازار جهان قرارداد‌های فلزات اساسی را به زانو درآورد. دانیل غالی، مدیر استراتژی کالا در TD Securities گفت: "مکانیسم قیمت گذاری نیکل در جهان در حال شکست است."

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده