تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۵۴۱۸
سرویس خبر : انرژی
رئیس اداره اجرای طر‌ح‌های اشتغال کمیته امداد:

دولت برای خرید تضمینی برق و مشکل انرژی‌های تجدیدپذیر راه حل بدهد

می متالز - رئیس اداره اجرای طرح های اشتغال کمیته امداد گفت:دولت و وزارت نیرو باید به دنبال راه حلی جدید در راستای رفع معضل افزایش نرخ ارز، کاهش قیمت تجهیزات و افزایش نرخ خرید تضمینی برق باشد.
دولت برای خرید تضمینی برق و مشکل انرژی‌های تجدیدپذیر راه حل بدهد

به گزارش می متالز، مجتبی علیخانی در نشست تخصصی نقش و پتانسیل انرژی‌های تجدید پذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور با اشاره به اینکه سامانه‌های انرژی خورشیدی یک فرصت ایده ال برای مددجویان کمیته امداد خواهد بود، گفت: احداث سیستم‌های خورشیدی برای مددجویان، یک فرصت ایده آل است و درآمد پایدار برای مددجو ایجاد و مددجو تبدیل به یک تولید کننده برق می شود.

وی ادامه داد:مواردی داشته ایم که نصب سیستم های خورشیدی 5 کیلوواتی برای زنان سرپرست خانوار، یک تحول در زندگی شان ایجاد کرده است. بنابراین کمیته امداد امام خمینی توانسته است با اجرای سیستم های خورشیدی برای خانواده های نیازمند اشتغال و مددجویان تحت حمایت، برای آنها درآمد پایدار کسب کند.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر، برای این که طرح های خورشیدی اقتصادی شوند، باید تلاش کرد، مددجویان مشمول معافیت های مالیاتی و معافیت از عوارض گمرکی شوند گفت:متاسفانه با توجه به تغییرات اخیر نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت‌های تجهیزات مورد نیاز در این طرح این طرح ها توجیه اقتصادی خود را از دست داده و روند انجام آنها کندتر و در بعضی موارد متوقف شده است.

علیخانی خاطر نشان کرد: در سال 1394 طرح مولدهای خورشیدی (فتوولتائیک) 5 کیلوواتی در قالب طرح برکت آفتاب از طریق شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی به کمیته امداد امام خمینی (ره) آن استان معرفی شد و ضمن اجرای تعدادی از طرح‌های مذکور به عنوان پایلوت، پس از اطمینان از عملکرد و موفقیت آن به سایر استانهای دیگر معرفی گردید و تا کنون تعداد 1169 واحد 5 کیلوواتی در 13 استان اجرا و متصل به شبکه برق سراسری بوده و 9 استان دیگر هم در حال بررسی و انجام اقدامات اولیه طرح هستند.

به گفته وی، اخیراً استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری منوط به برخورداری از یک سال دوره تنفس و شش سال زمان بازپرداخت اقساط شده و سقف سرمایه گذاری اولیه طرح تا ۳۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است. بنابراین باید به دنبال راه حلی جدید در راستای رفع معضل افزایش نرخ ارز، کاهش قیمت تجهیزات و افزایش نرخ خرید تضمینی برق باشیم.

رئیس اداره اجرای طرحهای اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توزیع منابع و پوشش استانها و مناطق روستایی افزود: ذکر این نکته قابل توجه است که از ابتدا گروه هدف برای اجرای این طرح افراد کم توان، زنان سرپرست خانواده و افرادی که توانایی اجرای طرحهای دیگر را ندارند و قشر نیازمند جامعه بوده است و به همین منظور اکثر طرحهای اجرا شده در مناطق روستایی بسیار محروم ایجاد شده است.

وی افزود: اگر سایر دستگاههای ذیربط مثل وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و وزارت نیرو همکاری لازم را داشته باشند، کمیته امداد بهتر و مناسب‌تر می تواند در ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار از طریق اجرای طرحهای مذکور برای خانواده های تحت حمایت خود اقدام کند.

عناوین برگزیده