تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۱۷۱۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
خیز دوباره کبالت برای افزایش قیمت

قیمت کبالت پس از یک دوره چهار ماهه نزول دوباره رشد کرد

می متالز - شاخص قیمت پایه کبالت افزایش یافته است و قیمت این فلز در روز 12 آگوست در بورس فلزات لندن به 62 هزار دلار برای هر تن رسید.
قیمت کبالت پس از یک دوره چهار ماهه نزول دوباره رشد کرد

به گزارش می متالز، کبالت در سال 2018 بیشترین قیمت در تمامی دوره‌های معاملاتی خود را تجربه کرد و در ماه سوم سال به قیمت بیش از 95 هزار دلار برای هر تن در بورس فلزات لندن رسید. این امر موجب شد تا بسیاری از متقاضیان بازار از خرید منصرف شده و در انتظار کاهش قیمت‌ها بمانند. کاهش نسبی تقاضای جهانی باعث شد تا قیمت کبالت طی کمتر از 3 ماه به حدود 55 هزار دلار برای هر تن کاهش یابد.

قیمت کبالت که از اواخر سال 2016 روند رو به رشد پیوسته‌ای را طی کرده بود، چشم‌انداز روشن و رو به رشدی را برای سرمایه‌گذاران حوزه کبالت ترسیم می‌کرد. اما قیمت این فلز پس از روند صعودی پیوسته تا ماه سوم سال 2018، ناگهان به سراشیبی سقوط افتاد. در اواخر ماه سوم سال 2018 قیمت کبالت شروع به کاهش کرد و این روند تا ادامه یافت. کارشناسان، کاهش قیمت کبالت در سه ماهه اخیر را به عوامل گوناگونی نسبت داده‌اند. لازم به ذکر است که این فلز روند صعودی قیمت خود را از 23 هزار و 500 دلار برای هر تن در پایان 6 ماه نخست سال 2016 تا بیش از 95 هزار دلار برای هر تن در ابتدای ماه سوم سال 2018 تجربه کرد که به معنای رشد قیمت تا 4 برابر بود.

افزایش تقاضای تولیدکنندگان باتری برای کبالت اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت کبالت در سال‌های اخیر عنوان می‌شود. این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری به خود گرفت که کشور جمهوری دموکراتیک کنگو که بیش از 60 درصد کبالت جهان را تولید می‌کند، با مشکل در عرضه روبه‌رو شد. مشکلات داخلی کنگو و فسادهای مالی داخلی به اختلال در عرضه محصولات در کنگو منجر شد. این امر با قرار گرفتن در کنار رشد تقاضای جهانی برای کبالت به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ این کالا منتهی شد.

در این بین برخی مصرف‌کنندگان کبالت در جهان که از رشد بیش از حد قیمت کبالت نگران بودند با کاهش در سفارش‌های خرید، منتظر کاهش قیمت‌ها ماندند. این کاهش در سفارشات منجر شد تا قیمت‌ها از پایان ماه پنجم سال 2018 روند کاهشی را آغاز کنند. در این میان چین نیز که یکی از مصرف‌کنندگان عمده کبالت برای تولید باتری در جهان است با کاهش حجم خریدهای خود به روند نزولی قیمت کبالت کمک کرد. این اتفاقات باعث شد تا قیمت کبالت از بیش از 90 هزار دلار برای هر تن در ماه سوم سال 2018 به نزدیک 56 هزار دلار برای هر تن در ماه آگوست سال جاری سقوط کند. این میزان از سقوط طی چند ماه معادل با رشد قیمت تدریجی این فلز طی یک سال است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند این روند کاهش دوام زیادی نخواهد آورد و بازار کبالت دوباره شاهد قرارگیری قیمت‌ها در سطوح بالا خواهد بود. چنانکه از روز 7 ماه آگوست 2018 (16 مرداد 1397) قیمت کبالت در بورس فلزات لندن شاهد روند افزایشی بود؛ به‌نحوی که قیمت‌ این فلز ظرف چند روز از 54 هزار و 500 دلار برای هر تن به 61 هزار 500 دلار برای هر تن در روز 10 آگوست رسید. نمودار 1 تغییرات قیمت کبالت را طی یک سال اخیر نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده