تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۰۰۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
درخواست جمهوری دموکراتیک کنگو از معدن‌کاران بین‌المللی برای اجرایی کردن طرح‌های جدید

احتمال افزایش دوباره قیمت کبالت

می متالز - وزارت صنایع جمهوری دموکراتیک کنگو خبر از درخواست تخصیص کدهای معدنی (Mining Code) جدید برای سرمایه‌گذران و معدن‌کاران بین‌المللی داده است. در این گزارش نگاهی به این اتفاق انداخته می‌شود.
احتمال افزایش دوباره قیمت کبالت

به گزارش می متالز، ارایه کدهای معدنی جدید جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، با مخالفت برخی معدن‌کاران داخلی و خارجی مواجه شده است. کد معدن‌کاری به کل مجموعه مقررات صدور مجوز سازمان بین‌المللی معدن‌کاری گفته می‌‌شود که برای اکتشاف و بهره‌برداری از مواد معدنی در ناحیه‌های مختلف تعیین می‌شود. کابیلا، رئیس جهمور  کشور دموکراتیک کنگو در ابتدای سال 2018 طرح‌های معدنی جدیدی را در دستور کار قرار داد که با مخالفت برخی معدن‌کاران بین‌المللی روبه‌رو شد. طبق قانون جدید حق بهره‌برداری 10 ساله برخی از معدن‌کاران بین‌المللی قدیمی در این کشور لغو شد. در ضمن در این قانون غیر از ورود سرمایه‌گذاران جدید، برای برخی مواد معدنی عوارض مالیاتی تا 50 درصد وضع خواهد شد.

در این بین یکی از فلزاتی که به‌شدت تحت تأثیر فضای اقتصادی و سیاسی جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد، فلز گران قیمت کبالت است. این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر کبالت در دنیا شناخته می‌شود به‌طوری که بیش از 60 درصد این فلز در کنگو تولید می‌شود. البته شایان ذکر است که کنگو یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده مس در آفریقا نیز محسوب می‌شود و اکنون کابیلا قصد دارد تا از امتیازات شرکت‌های بین‌المللی فعال در این کشور بکاهد. به‌نظر می‌رسد که ورود سرمایه‌گذاران جدید به این کشور در راستای کاهش قدرت سایر شرکت‌های فعال در حوزه‌های گوناگون معدنی صورت گرفته باشد. شرکت‌های بزرگی چون Glencore، Ivanhoe Mines و MMG از جمله شرکت‌های تولیدکننده مس و کبالت در کشور کنگو هستند و بیش از 80 درصد از حجم تولیدات توسط آن‌ها صورت می‌گیرد.

بنا به‌نظر بسیاری از تحلیل‌گران، مصرف‌کنندگان نهایی بیشترین اثرات را ناشی از اقدامات جدید کنگو خواهند دید؛ چرا که اقدامات جدید می‌تواند به افزایش قیمت‌های جهانی فلزی مانند کبالت بینجامد. در ضمن گفته می‌شود که کنگو قصد دارد تا مناطق اقتصادی ویژه‌ای را برای شرکت‌های تولیدکننده مواد معدنی در کشور در نظر بگیرد. به‌نظر می‌رسد این اقدام که از سوی کابیلا صورت گرفته است در راستای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران جدید مخصوصا در حوزه خودروهای الکتریکی و گوشی‌های هوشمند و دیگر کالاهای اساسی باشد و با کاهش قدرت شرکت‌های فعال کنونی در این کشور، انحصار یا احتمال انحصاری شدن صنعت معدن‌کاری را از شرکت‌های فعال کنونی بگیرد و در عین حال واحدهای فعال بیشتری را در این کشور به بهره‌برداری برسانند.

نمودار 1 تغییرات قیمت کبالت را در سال 2018 نشان می‌دهد. در حالیکه در ماه سوم از سال 2018 کبالت قیمت بسیار بالای 95 هزار دلار برای هر تن را تجربه می‌کرد. در نهایت از ماه پنجم به بعد قیمت‌های جهانی این فلز رو به کاهش نهاد؛ به‌نحوی که حتی در ماه هشتم سال 2018 قیمت کبالت در یک روند نزولی سریع به 54 هزار دلار برای هر تن رسید. در ماه سپتامبر نیز قیمت‌ جهانی این فلز ثابت بود و در محدوده 61 هزار دلار برای هر تن در نوسانات کم دامنه قرار داشت. گفتنی است قیمت کنونی (آخر سپتامبر 2018) کبالت در بورس فلزات لندن 61 هزار و 500 دلار برای هر تن است.

عناوین برگزیده