تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۰۱۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان گلستان اعلام کرد؛

رشد ۲ برابری صادرات گلستان در دولت سیزدهم

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گلستان گفت: توسعه روابط با کشور‌های همسایه در دولت سیزدهم و رویکرد استان در توسعه تجارت خارجی، صادرات این استان را در مقایسه با دولت قبل به رشد ۲ برابری رساند.

به گزارش می‌متالز، «درویشعلی حسن‌زاده» روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: حجم واردات و صادرات سال گذشته گمرکات استان که از مرز اینچه‌برون انجام شد، بیش از یک میلیون و ۳۰ هزار تن بود که این اتفاق کم‌سابقه، نشانه اهمیت منطقه مرزی اینچه‌برون است.

وی صادرات غیرنفتی را پیشران اقتصادی کشور دانست و افزود: در راستای نگاه رهبر معظم انقلاب برای توسعه روابط با کشور‌های همسایه و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم، صادرات غیرنفتی گلستان با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است.

مدیرکل صمت استان گلستان با بیان اینکه حجم صادرات سال گذشته با رشد ۴۳ درصدی به ۵۴۴ هزار تن رسید، اظهار کرد: ۳۰ کشور شامل ۱۷ کشور آسیایی، ۱۲ کشور اروپایی و یک کشور آفریقایی هدف صادراتی گلستان هستند.

وی ارزش کالای صادراتی گلستان به ازای هر تن کالا را ۵۸۸ دلار اعلام کرد و با بیان اینکه این استان در صادرات محصولات لبنی به ویژه پنیر رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: صادرات استان از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فروردین‌ماه امسال ۷۲۲ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه دولت قبل بیش از ۲ برابر شد.

حسن‌زاده مجموع صادرات ایران به قزاقستان را ۲۱۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: پارسال سهم گلستان در صادرات به این کشور ۸۹ میلیون دلار صادرات بود که ۱۰۸ درصد بیشتر از سال ماقبل است.

رشد ۳۹ درصدی صادرات گلستان در دولت سیزدهم

وی در ادامه تاکید کرد: روند صادرات سال گذشته گلستان به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان، عربستان و بلاروس ۹۵ درصد بیشتر شد.

مدیرکل صمت استان گلستان با بیان اینکه سال گذشته با بهره‌برداری از ۱۴۶ واحد صنعتی در گلستان ۳۴ هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شد و سه هزار و ۳۵۵ نفر صاحب شغل شدند، به احیای واحد‌های راکد و غیرفعال اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۳۵ واحد راکد و غیرفعال استان با حجم سرمایه ۱۰ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و افزون بر ۵۰۰ فرصت شغلی احیا شد.

وی به تعهد اشتغال صنعت، معدن و تجارت گلستان اشاره کرد و افزود: تعهد سال گذشته استان، ایجاد پنج هزار و ۶۰۰ شغل بود که با رشد ۲۵ درصدی، هفت هزار شغل در سامانه رصد ثبت شد.

حسن‌زاده به افزایش نظارت در بازار اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته حدود ۱۲۲ هزار بازرسی در استان انجام شد که نتیجه آن تشکیل هفت هزار و ۷۱۳ فقره پرونده به ارزش ریالی پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود. البته عمده تخلفات بازار گلستان گران‌فروشی، صادرنکردن فاکتور، درج نشدن قیمت، کم‌فروشی و احتکار است.

وی همچنین از فعالیت بیش از ۳۷ واحد معدنی در گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: این واحد‌های معدنی زمینه اشتغال بیش از هزار و ۷۱۷ نفر را فراهم کرده است.

مدیرکل صمت استان گلستان میزان صادرات ید از این استان در سال گذشته را ۱۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از لحاظ حجم نیز پارسال حدود ۵۰۰ تن ید در گلستان تولید شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده