تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۵۸۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش تقاضای چین، علت کاهش قیمت سنگ آهن

می متالز - پس از جهش کم‌سابقه قیمت سنگ آهن در سه ماهه اول 2017 و افت شدید آن در ژوئن، قیمت این ماده خام معدنی به 70 دلار بر تن رسیده‌است؛ اما به علت کاهش تقاضای چین و افزایش حجم تولیدات معادن بزرگ جهانی، پیش‌بینی می‌شود که قیمت آن روند کاهشی داشته باشد و تا پایان سال به 60 دلار بر تن برسد.
کاهش تقاضای چین، علت کاهش قیمت سنگ آهن

به گزارش می متالز،پس از آغاز دوباره روند صعود قیمتی سنگ آهن در ماه‌های ژوئن و جولای، قیمت سنگ آهن به 70 دلار بر تن رسید. با اینکه این قیمت 70 دلاری برای هر تن سنگ آهن، بیشترین قیمتی است که این محصول در 4 ماهه اخیر تجربه کرده‌است، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در اثر کم تولیدات فولاد چین از یک سو و افزایش حجم تولیدات معادن جهانی از سوی دیگر، این رقم دوباره کاهش یابد. برای بررسی بیشتر تغییرات قیمت سنگ آهن، نمودار 1 رسم شده‌است.

همان‌طور که در نمودار 1 دیده می‌شود، سنگ آهن در نیمه ژوئن قیمتی نزدیک به 50 دلار را تجربه کرد و همین محصول در طی کمتر از یک ماه به بالاترین قیمت خود از آوریل تا کنون دست یافته و با مبلغ 76.68 دلار بر تن معامله شد. با توجه به همین نمودار، سنگ آهن در 3 ماهه اول سال 2017 با رشد قیمتی چشم‌گیری مواجه بوده که در تاریخ قیمت آن بی‌سابقه‌ای بود. علت این افزایش شدید قیمت، تقاضای عظیم صنعت فولاد چین گزارش شد. در 4 ماهه سوم سال 2017، حجم محموله‌های بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن که به گروه «چهار غول بزرگ» مشهورند، با 5 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به 313.6 میلیون تن رسید. گروه «چهار غول بزرگ» شامل ریو (Rio)، واله (Vale)، بی.اچ.پی بیلیتون (BHP Billiton) و گروه صنعتی فورتسکیو متالز (Fortescue Metals Group) هستند و پیش‌بینی می‌شود که با همان حجم تولیدات گذشته به مسیر خود ادامه دهند. از سوی دیگر خرید احتکارآمیز نیز به افزایش قیمت سنگ آهن کمک کرده‌است. با این حال، همین تقاضای بزرگ که سبب افزایش حاشیه سود این محصول شده بود، با کاهش تولیدات شرکت‌های فولادسازی و کاهش سرعت رشد مصرف چین رو به کاهش خواهد گذاشت.

امروزه تولید فولاد در حجم بی‌سابقه‌ای انجام می‌شود به طوری میزان تولید فولاد در ماه جولای برابر 74 میلیون تن بود که نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش نشان می‌داد. با این حال با نزدیک شدن به نوامبر، تولید فولاد کاهش می‌یابد. علت این کاهش، شرکت‌های بزرگ فولادسازی جهان هستند که به‌طور معمول در 4 ماهه پایانی هر سال، تولیدات خود را کاهش می‌دهند. این موضوع به همراه تغییرات اساسی ایجاد شده در عرضه فولاد چین، سبب کاهش قیمت این محصول در 4 ماهه پایانی سال 2017 خواهد شد و انتظار می‌رود که قیمت سنگ آهن تا 60 دلار بر تن کاهش یابد.

همان‌طور که ذکر شد، علت اصلی افزایش سریع قیمت سنگ آهن از ماه ژانویه تا مارس 2017، رشد فزاینده تولیدات فولاد کشور چین بود. هم‌اکنون سهام فولاد این کشور همچنان سرسختانه بالا است اما اخبار و داده‌های رسیده از چین حاکی از نشانه‌های کاهش سرعت هستند. به طور مثال سرعت تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری و مقدار مصرف فولاد این کشور کم شده‌است. پیش‌بینی می‌شود که تا انتهای سال 2017، بازار فولاد چین از این فشار آزاد شده و عرضه و تقاضای آرام‌تری را شاهد باشیم. همین امر سبب کاهش تنش در بازار سنگ آهن خواهد شد و قیمت آن را کاهش خواهد داد. در هفته گذشته، هر تن کنسانتره خشک با خلوص 62 درصد در بازار چین به قیمت 72.97 دلار بر تن معامله شد تا این ماده خام برای چندمین روز متوالی کاهش قیمت داشته باشد.

عناوین برگزیده